Thursday, January 6, 2011

Serangan Jantung Tidak Kenal Usia


Macam biasa setiap pagi akan ada passover round dekat emergency departrment, pagi tu saya terlewat sikit... Cuma sempat menoleh dekat zon merah dari jauh, ada 2 pesakit, seorang muda & seorang lagi sudah berusia, tengok yang muda nampak ok je dia... lalu ada registrar datang jumpa saya mengatakan bahawa pesakit yang muda ni kena "MI"...terkejut saya dibuatnya."MI= myocardial infarction" serangan jantung yang biasanya berlaku pada pertengahan dan lewat usia, kalau tengok ECG nampak extensive anterior MI (antara risiko tinggi utk arrhytmias & mortality) , troponin T positif. Saya menghampiri pesakit dan bertanyakan umurnya,jawab beliau dengan tenang 21 tahun..MasyaAllah.. tak pernah sepanjang saya kerja ada kes MI berumur bawah 30 tahun, paling muda pun 31 tahun sewaktu bekerja di HKL.

Saya tanya mcmane boleh terjadi? katanya semalam dia bermain futsal sampai pukul 11 mlm. Lepas tu terus balik rumah. Dia tersedar daripada tidur jam 12.30 pagi dan menagdu sakit dada pada keluarganya. Tetapi masih tolerable..sehinggalah jam 4.00 pagi terasa sakit bertambah dan terus ke Kecemasan. Ditanya faktor risiko...semua tiada risiko kecuali smoking, 10 cigarrete per day sejak 3 tahun lalu. Bekerja sendiri.

Entahlah..terdetik dalam hati macam2...bahawa lemahnya kita sebagai manusia dan ada limitation tertentu yang perlu kita sedari. Justeru...berbekallah kita semua dengan bekalan masing2 dan sebaik2 bekalan ialah taqwa kepadaNYA. Allah swt memberi pilihan pada kita...maka gunalah akal sebaik mungkin untuk menilainya....


2 comments:

Jacknaim said...

hehehe.. nasib dah lepas umur 21 tahun..risk factor byk jugak nih.... BMI lebih..huhu.

anyway.. abg yie, possible x genetic playing role dlm MI.. satu lg, sy ada perasan jugak yg kadang2 ada doctor diagnose brugada syndrome kat usm nih..tp bila tgk ecg,xde changes pun.. kalu baca, it's a common cause of MI utk patient <40 y.o asian esp japanese population..

huhu.. sya budak baru belajor

oakleyses said...

soccer jerseys, ray ban, mac cosmetics, nfl jerseys, herve leger, p90x workout, hollister, louboutin, nike air max, hollister clothing, vans outlet, gucci, oakley, nike huaraches, soccer shoes, hollister, timberland boots, converse outlet, longchamp uk, north face outlet, reebok outlet, mcm handbags, bottega veneta, nike trainers uk, mont blanc pens, instyler, babyliss, new balance shoes, insanity workout, ghd hair, asics running shoes, beats by dre, abercrombie and fitch, nike air max, valentino shoes, wedding dresses, converse, vans, ferragamo shoes, lululemon, chi flat iron, celine handbags, nike roshe run, iphone cases, hermes belt, ralph lauren, north face outlet, baseball bats, giuseppe zanotti outlet, jimmy choo outlet